cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van harmien bonte - WaarBenJij.nu cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van harmien bonte - WaarBenJij.nu

cusco

Door: harmienbonte

Blijf op de hoogte en volg harmien

22 September 2010 | Peru, Cusco

Lieve allemaal,

We zijn nog in Cusco.
We hadden ons voorgenomen om vandaag of morgen naar de machu picchu te gaan ware het niet dat er hier gestaakt wordt.
Er lopen geen treinen, geen bussen en geen taxi's.
Er wordt hier gestaakt omdat men een deel van de watervoorraad wil verstrekken aan Arequipa en dus niet enkel en alleen voor het gebruik van de bewoners hier. Daarom zijn de mensen de staat opgegaan om te protesteren.
De protesten verlopen hier rustig. De mensen lopen in groepen achter elkaar, zwaaien met vlaggen, slaan af en toe op een trommel en fluiten (vals) op hun fluitjes. Af en toe roepen ze leuzen in hun hand en roepen af en toe leuzen. Ariba, Cusco" en Bravo! (Waar ken ik dat woord toch van..)
De politie blijft op afstand en staat er wat stoicijns bij.
In de buitengebieden schijnt het er wat heftiger aan toe te gaan. Mocht je als taxichauffeur toch van plan zijn om je auto te gebruiken dan heb je grote kans dat je auto met stenen wordt bekogeld (en daar hebben ze er genoeg van!).

Cusco ligt in een dal omgeven door verschillende bergen. Vanaf de plaza zie je op een berg een groot wit beeld staan (het crista blanco). Ik vind het eerlijk gezegd meer op een wit lelijk spook lijken.

Via allerlei mooie, smalle, gezellige -en natuurlijk- steile straatjes bereiken we het spook.
Van dichtbij iets minder lelijk.Het christus beeld heeft zijn armen gespreid alsof het de stad wil beschermen.
Het uitzicht op Cusco is prachtig.
De inca's hebben deze stad vroeger gebouuwd in de vorm van een poema (kracht),maar door uitbreiding van de stad is hier weinig tot niets meer van te zien.

Morgen rijden de bussen en de taxi's weer, dan gaan we naar een marktje hier ergens in de buurt.

Voor vrijdag en zaterdag staat Machu Picchu op het programma.

We genieten met volle teugen van dit land. Elke dag is weer anders en dat maakt deze vakantie bijzonder en afwisselend.

Vandaag gaan we lekker naar de sauna!

Tot later maar weer.

liefs,Theo en Harmien

• 23 September 2010 - 21:41

Liesbeth:

Ha reizigers,
    Leuk, heb net alle verslagen even bijgelezen. Jullie hebben het dus heel goed ,prima, houen zo. Ben benieuwd naar foto's enzo.Wanneer komen jullie terug?
    heb ook een heerlijke week Sicilie achter de rug: wat is vakantie toch fijn!
    Geniet nog van jullie laatste week en kom gezond weer thuis!
    Liefs

• 25 September 2010 - 17:35

Henny:

Hee,

Geniet nog lekker jullie laatste weekje!
    Wanneer zijn jullie precies terug? Eigenlijk niet leuk om het daarover te hebben, toch!? Dus vooral genieten!! lieve groetjes van ons allemaal

• 25 September 2010 - 21:59

Annelies:

Ha Harmien,

Net alles nog een keer doorgelezen.
    Wat een vakantie!
    Hoop snel met je bij te praten.
    Blijf genieten.

Gr Annelies

• 26 September 2010 - 14:40

Martha:

Hoi Therese (Harmien?)

Ik geniet met volle teugen van je reisverslag en deel dit met de bridge leden!
    Nog even en dan kan je ons persoonlijk het avontuur na vertellen. Wanneer kan ik je terug verwachten bij de club?
    Maar eerst nog even genieten.
    gr. ook namens de leden.