cusco en zo - Reisverslag uit Cusco, Peru van harmien bonte - WaarBenJij.nu cusco en zo - Reisverslag uit Cusco, Peru van harmien bonte - WaarBenJij.nu

cusco en zo

Door: harmienbonte

Blijf op de hoogte en volg harmien

19 September 2010 | Peru, Cusco

Ola lieve mensen,

Ondertussen verblijven we sinds enkele dagen in Cusco.
Cusco is een mooie stad. Elke stad ademt zijn eigen persoonlijkheid en sfeer uit.
Cusco heeft sfeer en charme! Wat we er tot nu toe van gezien hebben een gezellige stad en misschien wel de meest ¨schone¨ stad tot nu toe. De plaza hier is mooi, bloemrijk en schoon. Er staan veel bankjes en die zijn vaak bezet.
Sinds we vertrokken zijn uit Lima hebben we elke dag zon! s Avonds en s nachts is het koud, vooral in Cusco.
Cusco was vroeger de hoofdstad van de inca´s. De gebouwen die de inca´s hebben gemaakt zijn mooi, indrukwekkend en herkenbaar. Men spreekt hier met veel respect over de inca´s. De spanjaarden hebben geprobeerd deze mooie oude stad te vernielen en bouwden over de resten van de inca´s hun eigen nieuwe gebouwen en kerken.
Tijdens de aardbeving in 1950 liepen veel koloniale gebouwen schade op, echter de inca muren bleven perfect overeind!
Giteren hebben we een incatocht (excursie) gemaakt langs de tempels en de ruines van de inca´s. Het was vooral indrukwekkend hoe deze mensen dachten, wat ze konden en hoeveel (goed) werk ze verricht hebben.

We ontmoeten verschillende mensen uit diverse landen.
De eerste zin begint meestal met: ¨Hi guys, where you from?¨
¨Nou, wiej komt uut Zwolle en woar komt jullie dan vandan, vot, weg?¨
Ook al zijn de contacten vluchtig, het is leuk om ervaringen uit te wisselen, tips te geven en te krijgen.
De toeristen die hier zijn, komen uit alle hoeken en gaten van de wereld.

We hebben globaal een programma gemaakt wat we hier willen doen en zien. De afwisseling van cultuur en natuur bevalt ons goed. Om nu de hele dag naar diverse gebouwen te zitten staren is ook niet echt fijn. (Je krijgt er zo´n stijve nek van).
We blijven nog een week in Cusco. Eén dezer dagen gaan we naar Machu Picchu. Wat we er over horen is dat het zeer de moeite waard is maar vooral ook erg toeristisch is. We zien het wel.

Vanmorgen zijn we met een lokale wiebelende bus met peruanen naar Pisac gereden. De bus zat bomvol en de bus stopte gewoon om er nog meer mensen in te kunnen proppen. We konden alleen nog ademhalen en daar was ook alles mee gezegd. Ook kwam er een man met een schaap aan een touw de bus binnen. Je weet wel, zo´n touw waar je ook sokken en truien van breit :)
Naar buiten kijken lukte nog net. Dan zie je ook van alles langs de kant van de weg. Krottenwijken, loslopende koeien, lama´s en honden, een takkenwijf (een vrouw met een bos takken op de rug) groepen vrouwen in mooi gekleurde klederdracht met op de achtegrond de prachtige bergen van Peru!

Het was markt in Pisac. Het was een prachtig en kleurrijk gebeuren. De kraampjes waren gemaakt van (bamboe)stokken en plastic.
Ik heb nog nooit zoveel (mooie) kleuren bij elkaar gezien. De groente, fruit- en vleesafdeling was een genot om naar te kijken.
Kippen werden kaalgeplukt (liever de kip dan ik), groente werd ter plekke schoongemaakt, bosjes kruiden werden gegroepeerd en gebonden, sinaasappels geperst onder het motto ¨vers geperste sinaasappelen¨ te koop.
Er werd eten aangeboden in de verschillende kraampjes. (je schuift gewoon bij elkaar aan tafel) Met alle respect, het zag eruit alsof het al een keer gegeten was. Bovendien heb ik al enkele dagen last van mijn maag dus liever even een goed restaurant opzoeken om gezond te eten.
Het eten is over het algemeen lekker ook al zou ik een moord plegen voor een volkoren boterham met volvette kaas!

Wat ik hier wel erg vind is de kinderarbeid. Je ziet kinderen op straat vaker werken dan spelen. Ze proberen met hun liefste gezichtjes - en die hebben ze(!)- je zover te krijgen dat je voor geld een foto van ze maakt of dat je een armbandje of andere goedbedoelde spullen van ze koopt.
Gisteravond liepen we terug naar ons hostel. Daar lagen een paar kinderen op straat, tegen de muur aan, in hun uppie te slapen terwijl vóór hun hun mandje met producten stond. Ik werd er pissig van en kan me niet voorstellen dat je je kind alleen op straat laat (slapen en werken). Je zou zo´n kind zo onder je arm meenemen. En dat is ook Cusco (Peru)ook al doet het centrum en de plaza anders vermoeden.

Lieve mensen, tot zover maar even!

Tot een volgende keer maar weer.

xx Theo en Harmien

• 20 September 2010 - 08:15

J.kol66@het Net.nl:

He globetrotters,

Kreeg van Hennie de tip om jullie reisverslag te lezen.
    Gaaf zeg, heb gewoon zitten genieten en verheug me al op jullie verdere avonturen.
    Erwin en Aafke hebben zijn ook in Peru geweest, zal ze even tippen, kunnen ze nog een keer genieten.

He groetjes uut Terwolde.

Ie weet wel Van Kolkman en de vrouwe

• 21 September 2010 - 18:43

Martha:

Hoi Therese,ik kwam er via via achter dat je in Peru bent. ik mis je tijdens onze bridge middagen.Ik moet zeggen dat Martha wel geniet van jullie verhalen, maar kijk uit naar het weerzien.

gr. Martha