van Arequipa naar Puno - Reisverslag uit Puno, Peru van harmien bonte - WaarBenJij.nu van Arequipa naar Puno - Reisverslag uit Puno, Peru van harmien bonte - WaarBenJij.nu

van Arequipa naar Puno

Door: harmienbonte

Blijf op de hoogte en volg harmien

14 September 2010 | Peru, Puno

He hallo daar,

Ondertussen zijn we aangekomen in Puno (3800 meter hoog!).
In arequipa raakten we met een peruaanse ober in gesprek. Hij waarschuwde ons voor dieven hier en met name de taxichauffeurs. Het verhaal - wat iemand ons in Nederland ook al had verteld - dat taxichauffeurs even "een ommetje" met je gaan maken, zijn vrienden laten instappen en jou het geld afhandig maken schijnt regelmatig voor te komen. Volgens deze ober waren er van de vele taxibedrijven maar drie of vier " safe".
Bij het uitchecken in onze hostel in Arequipa hadden we daarom uit veiligheid de baliemedewerker gevraagd om voor ons een taxi te bestellen naar de busterminal.
En die taxi kwam!
Het was een klein geel karretje, je weet wel zo'n bakkie die je in Nederland ook wel eens ziet maar dan met een 45km sticker aan de achterkant.
Twee grote mensen, twee grote rugtassen en twee kleine rugtassen inclusief de taxichauffeur moesten allemaal in dat karretje. We zaten strak tussen het glas en onze tassen in. Dat was maar goed ook, want die taxichauffeur scheurde (geheel volgens plaatselijk gebruik) als een idioot door de straten van Arequipa! Alsof HIJ de bus moest halen!
Over veiligheid gesproken....

De busterminal van Arequipa is een grote, benauwde ruimte vol met wachtende mensen. In het midden staan allemaal bankjes en aan de zijkanten kraampjes en stalletjes om buskaartjes te (ver)kopen naar de diverse steden.
We moesten een paar uur wachten op de bus naar Puno. Wachten hier is leuk!
Je wilt niet weten wat er allemaal aan mensen en goederen uit de taxi's komen. Tig dozen met kit, complete interieurs, zakken met broden, etc etc. Voor al die goederen staat een kruier klaar - in uniform- met zijn eigen leasebak uh...steekwagen.
Wat zie je nog meer op straat?
(Veel) agenten met fluitjes. (waarvan de betekenis vaak totaal onduidelijk is b.v hij fluit en praat weer verder met zijn collega's of loopt gewoon door), mensen met handkarren, vrouwen in kleurrijke klederdracht,straatvegers (stoffer en blik met een steel er aan), typende mensen in het park op een ouderwetse typemachine, overal wordt handel aangeboden. In de bussen, bij de grote rotondes, in restaurants etc. Er zijn veel (blaffende) straathonden en niet te vergeten de lange rijen taxi's.

Om half twee vertrok een - na verloop van tijd - smerige stinkende bus naar Puno vol met peruanen en een enkele vakantieganger.
De rit duurde ongeveer zes uur en toen hadden we het ook wel gezien.
De bus zat bomvol en er was meer een wc. Ik zal het jullie niet aandoen om een gedetailleerde beschrijving te geven. Dat hokje was echt smerig!

In de bus hadden we een hotel in Puno geregeld. De taxirit van de busterminal naar het hotel was inbegrepen. Nou, dat was dan weer mooi meegenomen.
Eenmaal buiten gekomen stond er een gammele bromfiets met een overkapte achterbank op ons te wachten!
daar zaten we dan, strak ingepakt tussen onze koffers.(Dit is gewoon een kwestie van goed inkopen :)
We wilden naar buiten kijken maar het glas was van plastic en er was een spleetje waar je doorheen kon kijken. We zagen niet meer dan wat bewegende beelden.
Ik voelde me net een kat in een mandje die een dag met zijn baasje op stap mocht.
Gelukkig was het een korte rit.

Na een nacht lekker slapen en een licht ontbijt (anders kennen ze hier niet. Standaard 2 bolletjes met boter en jam en als je geluk hebt krijg je een ei of een glas jus.
De lunch is voor de peruanen de belangrijkste maaltijd van de dag).

We gaan vandaag Puno bekijken en morgen naar de Uros-eilanden in het titicacameer.

Veel liefs en tot een volgende keer.

P.S. Henny, Ja, Theo heeft de colca canyon uitgelopen!

• 14 September 2010 - 16:22

Otti En Marian:

jongens wat een avontuur! super om te lezen. hier alles ok. druilend weer, sari is net bij jullie meiden aan het ete, morgen komen ze hier. Gezellig!
    Lieve groet en zoen Otti en marian

• 15 September 2010 - 18:39

Eric:

Ola, globetrotters. ben benieuwd naar jullie verhalen en foto's. lukt het al een beetje met het Spaans? Zal een aparte conversatie worden met de eilandbeweoners. Kim momenteel ook hier. We hebben hartelijk gelachen om het verhaal met de muiezel. we hebben er een beeld bij.
    Hartelijke groet van ons allemaal en veel plezier bij het Titicaca meer. Eric, Loes,Thijs, Kim.

• 16 September 2010 - 09:19

Ineke:

Het leest als een groot avontuur,ben erg benieuwd naar jullie ervaring.Maar eerst nog maar genieten van de komende uitstapjes.xxx

• 16 September 2010 - 17:08

Annita:

Hoezo ik voel me net een kat?Sinds wanneer heb jij iets met poezen?Pas goed op jezelf maar vooral genieten!!!!!!!!!